کد خبر: 11039

موضوع امسال یونیسف در روز جهانی کودک کمک به کودکان برای بهبودی از وقفه‌ها و کمبودهای یادگیری است که طی ۲ سال گذشته بر اثر بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ تجربه کرده‌اند.

به گزارش نیکوکار، سرمایه‌گذاری آینده به معنای سرمایه‌گذاری روی فرزندان است؛ به همین دلیل سازمان ملل ۲۰ نوامبر را به‌ عنوان روز جهانی کودک نامگذاری کرده است. این روز زمانی برای ترویج با هم‌ بودن در سراسر جهان، آگاهی از مشکلاتی که کودکان در هر گوشه از جهان با آن روبه‌رو هستند و بهبود رفاه برای همه کودکان محسوب می‌شود. همان‌طور که جهان از بیماری همه‌گیر بهبود می‌یابد، اهمیت بسیاری دارد که درباره آینده بهتر کودکان نیز تامل و بر بازگشایی ایمن مدارس و بهبود یادگیری در آنان نیز تمرکز کنیم.

این روز در سطح جهانی برای ترویج حقوق کودکان در کنار ارتقای استاندارد زندگی آنان جشن گرفته می‌شود. همچنین مراسم این روز در سراسر جهان برای افزایش آگاهی عمومی و آموزش مردم در مورد حقوق اساسی کودکان مانند حق آموزش و اهمیت فراهم‌ کردن محیطی دلپذیر برای آنان که در آن بتوانند به انسان‌های بهتری تبدیل شوند، برگزار می‌شود.

روز جهانی کودک فقط برای بزرگداشت کودکان نیست بلکه این روز بیانگر گسترش آگاهی در مورد خشونت مداوم، سوءاستفاده و استثمار علیه کودکان در سراسر جهان است.

این روز یادآور نگرانی‌هایی است که چندین کودک از کشورهای مختلف به دلیل درگیری، بی‌خانمانی یا نابرابری‌ها یا ناتوانی‌ها به سمت فعالیت‌های کار سوق داده می‌شوند. اهمیت این روز در سراسر جهان قابل‌توجه است زیرا پیام مهمی را به سایرین منتقل می‌کند.

مارگارت مید، انسان‌شناس فرهنگی آمریکایی، در همین خصوص اظهار کرد: به کودکان باید آموزش داد که چگونه فکر کنند؛ نه اینکه به چه موضوعی بیاندیشند.

محور یونیسف در سال جدید کمک به کودکان برای بهبود یادگیری است

مهمترین مشکلات کودکان در جهان

کودکان در سرتاسر جهان با بحران‌هایی مواجه هستند که در نهایت بر سلامت روان و رفاه آنان تاثیر می‌گذارد و با حمایت مناسب خانواده، دوستان و جامعه می‌توانند بر احساس ناتوانی و درماندگی غلبه کنند زیرا کودکان آینده ما هستند و سلامت روان آنان مهم است. بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ چالش‌هایی را برای کودکان و مراقبان آنان ایجاد کرده است و آنان مجبور شدند تا با روش‌های جدید زندگی، مقابله و یادگیری سازگار شوند.

در حال حاضر حدود ۱۵۳ میلیون جوان در گروه سنی پنج تا ۱۴ سال در دنیا با مواردی از جمله کار کودکان و مشکلات دیگر مواجه هستند. سازمان ملل‌متحد از کشورها می‌خواهد که روز جهانی کودک را به‌ عنوان روزی برای اذعان به اهمیت ارتقای فعالانه رفاه کودکان جهان گرامی بدارند. می‌توانید از فرصت این روز برای آموزش بزرگ‌ترین درس جهان در مورد اهداف توسعه پایدار با تمرکز بر کودکان استفاده کنید.

۲۶۴ میلیون کودک و  ۹۰ درصد کودکان معلول به مدرسه نمی‌روند و با موانع بسیاری از جمله کمبود زیرساخت و مشکلاتی نظیر آموزش معلمان مواجه هستند. همچنین یک میلیارد نفر در سراسر جهان معلولیت دارند که حداقل از هر ۱۰ نفر یک کودک را شامل می‌شود. ۱۵۰ میلیون کودک در سراسر جهان کودک کار هستند و شانس کودک‌ بودن را ندارند.

محور یونیسف در سال جدید کمک به کودکان برای بهبود یادگیری است

کودکان و بیماری همه‌گیر کووید ۱۹

کودکان اولین افرادی هستند که از تاثیرات اجتماعی و اقتصادی بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ رنج می‌برند. حدود ۴۶۶ میلیون کودک در سراسر جهان به آموزش از راه دور دسترسی ندارند. بسیاری از آنان برای همیشه ترک تحصیل کرده‌اند که بر شانس زندگی، رفاه، توسعه و حفاظت آنان تاثیر می‌گذارد. هر کودکی باید از حقوق یکسانی برخوردار باشد و عاری از هرگونه تبعیض و ارعاب زندگی کند و ما باید روی حال و آینده همه کودکان سرمایه‌گذاری کنیم.

یونیسف اعلام کرد: بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ نشان داد که چگونه نابرابری بر حقوق هر کودک تاثیر می‌گذارد. از تغییرات اقلیمی، آموزش و سلامت روان تا پایان‌دادن به نژادپرستی و تبعیض، کودکان و جوانان صدای خود را در مورد مسائلی که برای نسل خود مهم است بلند می‌کنند و از بزرگسالان می‌خواهند آینده‌ای بهتر خلق کنند.

کشورهای سراسر جهان بر این باورند که بدون تشدید تلاش‌های خود به نفع کودکان جهان که شهروندان آینده هستند، نمی‌توانند به تعهدات خود در قبال نسل‌های آینده عمل کنند.

علی‌رغم اعلامیه حقوق کودک بسیاری از کودکان از زندگی شاد و سالم محروم هستند. در حال حاضر میلیون‌ها کودک آسیب‌پذیر در جهان زندگی می‌کنند که با مشکلاتی فراتر از نیازهای اولیه مانند آب و سرپناه مواجه هستند. دسترسی به واکسیناسیون همیشه یک اولویت بوده زیرا کودکان در برابر بیماری بسیار آسیب‌پذیر هستند اما  بسیاری از کشورها واکسن کووید یا هر واکسن نجات‌دهنده دیگری را رایگان ارائه نمی‌دهند؛ بنابراین موسسات خیریه کمک به کودکان نقش حیاتی در تهیه واکسن برای کودکان دارند.

روز جهانی کودک برای تغییر دیدگاه و رفتار جامعه با کودکان و بهبود رفاه کودکان ایجاد شد. اولین بار روز جهانی کودک با قطعنامه سازمان ملل در سال ۱۹۵۴ به‌عنوان  روزی برای دفاع و حمایت از حقوق کودکان در نظر گرفته شد. والدین، معلمان، پرستاران و پزشکان، رهبران دولت و فعالان جامعه مدنی، بزرگان مذهبی، شرکت‌ها و متخصصان رسانه‌ها همچنین جوانان و کودکان می‌توانند نقش مهمی در مناسب‌سازی روز جهانی کودک برای جوامع، جوامع و ملت‌های آن‌ها داشته باشند.

منابع

news۱۸.com

who.int

sambadenglish.com

republicworld.com

pscentre.org

nirmalnews.com

globaldimension.org.uk

hindustantimes.com

ec.europa.eu

app.com.pk

newsd.in

kidsnews.com.au

vietnamtimes.org.vn

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ارسال نظر