معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام کرد که امسال و تا کنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان و ۱۰۰ هزار نوآموز پیش‌دبستانی سنجش شده اند و در مجموع آمار سنجش به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نوآموز رسیده است.

به گزارش نیکوکار، محمدحسن عظیم عراقی در نشست خبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان فرآیندی است که رتبه، درجه و سطح موفقیت فرد را در یک ویژگی مشخص می‌کند.

وی افزود: اگر بخواهیم این فرایند درست انجام شود باید نظام مند و مبتنی بر ابعاد مختلف بوده و حوزه های رشدی گوناگون کودک را بسنجد.

معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه سنجش سلامت نقطه آغاز برنامه‌ درسی و آموزش را برای کودک مشخص می‌کند گفت: سعی می‌کنیم اصول مورد نظر را رعایت کنیم. سنجش باید برای کودک منفعت داشته باشد و مناسب سن او باشد. سنجش عنصر جدایی ناپذیر از برنامه درسی است و برنامه درسی بدون سنجش سلامت ناقص خواهد بود.

عظیم عراقی آماری از سنجش سلامت در سال ۱۴۰۰ ارائه کرد و گفت: سال گذشته نرخ پوشش سنجش ۹۸.۸ درصد بود و کمتر از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموز سنجش شدند. امسال و تا کنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان و ۱۰۰ هزار نوآموز پیش‌دبستانی سنجش شده اند و در مجموع آمار سنجش به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نوآموز رسیده است.

وی درباره نحوه ثبت نام پیش دبستانی ها در طرح سنجش سلامت نیز گفت: نحوه ثبت نام اینگونه است که والدین باید به سامانه سیدا مراجعه و اطلاعات فرزند خود را وارد کنند. تمام اطلاعات به سامانه تشخیص و پیشگیری منتقل می‌شود که همه مدیران مدارس به آن دسترسی دارند و می توانند در پایگاه‌ها نوبت گیری و اعلام کنند. 

معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: اطلاعات دوباره در سامانه وارد می‌شود و به سیدا بازمی‌گردد. به این ترتیب وقتی مدیر مدرسه می‌خواهد نوآموز بدو ورود را ثبت نام کند تمام اطلاعات وی را از نظر وضعیت جسمانی و سلامت در اختیار دارد. به عنوان مثال حتی اگر کودکی مشکل تنفسی داشت، مدیر می تواند مدیریت کند که وی در فعالیت های پرتحرک بچه در زنگ ورزش شرکت نکند و مواردی از این دست.

مهلت ثبت نام پیش دبستانی ها برای شرکت در طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی تا ۱۰ آذر ماه تعیین شده است و امکان مداخلات بهنگام را پیش از ورود به مدرسه فراهم می کند.

امروز سامانه جامع توانبخشی، مشاوره و مددکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز افتتاح شد.

مجید هداوند، معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این باره گفت: ایجاد این سامانه از سال گذشته با پیگیری و تلاش شبانه روزی آغاز و کار بزرگی انجام شد تا بتوانیم خدمات را هوشمند کرده و به صورت سامانه ای پیش ببریم. در این صورت اعتبارات تخصیصی به استان‌ها در حیطه خدمات توانبخشی خارج از مدرسه و آموزش خانواده قابل گزارش گیری است و بودجه‌ریزی عملیاتی‌اش شفاف و روشن خواهد شد. از این پس خدمات توانبخشی و کمی بعدتر خدمات مددکاری از طریق این سامانه دنبال می شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/