رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از شهردار تهران خواست در قالب کمیته ای برای وضعیت متکدیان تهران چاره اندیشی کند.

به گزارش نیکوکار، سوده نجفی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت متکدیان در شهر تهران گفت: یکی از آسیب‌های جدی اجتماعی شهر تهران حضور متکدیان در سطح شهر و جامعه می باشد که تقریباً به یک معضل جدی اجتماعی تبدیل شده که می‌تواند آسیب‌های جدی روانی و بهداشتی بر روی شهروندان داشته باشد.

وی با بیان اینکه متکدیان یکی از دغدغه‌های کمیته سلامت است گفت: مسئله تکدی‌گری یک پدیده جهانی است که در کشورهای در حال توسعه بارزتر است اما تعدادی از کشورهای پیشرفته تا حد مناسبی ، توانسته اند آن را مدیریت و بهبود دهند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه در کل “گدایی” محصول نابسامانی اجتماعی است گفت: بنده تکدی گری را دارای ۵ شاخصه می‌دانم که در وهله اول از مسئولیت اجتماعی معاف هستند و در مرتبه دوم به خاطر نیازمندی مورد سرزنش قرار نمیگیرند و همچنین انتظار دارند دیگران به ان ها کمک کنند و در تولید اجتماعی مشارکت نمیکنند و در آخر از دسترنج دیگران زندگی خود را می‌گذرانند.

نجفی گفت: در کشور ما براساس قانون تکدی گری یک جرم محسوب می‌شود که هر کس اقدام به این عمل کند از یک ‌تا سه ماه محکوم می شود و تمام اموالی را که از این راه به دست اورده مصادره می شود و در ماده ۷۱۳ قانونگذار صراحتا اعلام میکند کسانی که از اطفال کودک و غیر رشید به عنوان ابزار و وسیله ای برای مقاصد شخصی استفاده کنند از سه ماه تا دو سال حبس و اموالی که از این طریق به دست آورده اند مصادره می شود؛ این کار مصداق بارز کودک آزاری محسوب می شود .

نجفی با بیان اینکه معضل جدی دیگر حضور اتباع بیگانه جهت تکدی گری در شهر تهران است که این موضوع در حال تسری است اما جای سوال است که این افراد چگونه وارد کشور شده اند و با چه اسناد هویتی در شهر تردد و اشکارا اقدام به تکدی گری می کنند و در حالی که اکثر این افراد موارد بهداشتی را رعایت نمی کنند و موجب انتقال بیماری ها می گردند که این برای کمیته سلامت یک معضل است.

وی افزود: نباید تنها از شهرداری تهران برای رفع این معضل توقع داشت و همت سایر دستگاه ها اعم از وزارت کار و رفاه اجتماعی ، کمیته امداد ، استانداری ، نیروی انتظامی ، قوه قضاییه ، فرمانداری و وزارت بهداشت را می طلبد که کنار شهرداری و شورای شهر تهران قرار گرفته و این اسیب اجتماعی را به نحو احسن مدیریت کنند.

وی پیشنهاد کرد که در این باره کارگروهی تشکیل و از تمامی سازمان‌های متولی دعوت تا کار به صورت عملیاتی پیگیری شود. نتیجه این کار باید به سمع مردم و شورای اسلامی شهر تهران اعلام شود.

این عضو شورای شهر ضمن درخواست از اصحاب رسانه جهت پیگیری این موضوع تا حصول نتیجه ، گفت: امیدواریم این معضل سریعتر واکاوی و درمان شود چرا که متاسفانه عده ای از کودکان کار هم به سمت تکدی گری سوق داده شده اند که این خود این اسیب را دو چندان جدی تر می کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/