کد خبر: 10778

همزمان با روز نوجوان مطرح شد

کاهش سن بلوغ و پدیده “نوجوان دبستانی”

استاد ممتاز دانشگاه، با اشاره به کاهش سن بلوغ در نوجوانان، گفت: مهم‌ترین شاخص آغاز دوره نوجوانی تجربه بلوغ جنسی است و در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد دانش آموزان کلاسهای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی دیگر کودک دبستانی نیستند بلکه "نوجوان دبستانی" اند و نیاز به آرامش بیشتری دارند.

به گزارش نیکوکار، دکتر غلامعلی افروز همزمان با روز نوجوان، اظهار کرد: جمعیت نوجوانان به طور قابل توجهی نسبت به چند دهه گذشته زیاد شده و گروه سنی نوجوانی در دنیا فوق العاده بالا رفته است.

وی مهم‌ترین شاخص آغاز دوره نوجوانی را تجربه بلوغ جنسی دانست و ادامه داد: حدود ۴۰، ۵۰ سال پیش آغاز دوره نوجوانی پسران از سنین ۱۵ و ۱۶ سالگی و دختران بین ۱۴ تا ۱۶ سالگی بود، اما اکنون به ۱۰ تا ۱۱ و بعضا ۱۲ سالگی رسیده است و گروه سنی ۱۰ الی ۱۱ سال تا پایان ۱۸ سال در گروه سنی نوجوانان قرار می‌گیرند.

این استاد ممتاز دانشگاه با بیان اینکه باید نوجوانی را تعریف دوباره کرد، افزود: باید همگان بدانند بچه‌ای که هم‌اکنون در مقطع چهارم یا پنجم دبستان است، بالغ است و بالقوه می‌تواند همسر شود و این ویژگی‌ها توجه بیشتری را می‌طلبد و حمایت می‌خواهد. اگر این دانش آموزان حمایت و هدایت شوند می‌توانند قدرت خلاقیت بیشتری داشته باشند چرا که دوران نوجوانی و بلوغ فرصتی برای رشد سریع سلول‌های مغز است، یکی از دوره‌هایی که سلول‌های مغز سریع رشد می‌کند دوران بلوغ است، از این رو این نوجوانان نیاز به الگوهای مطلوب و محبوب دارند.

افروز، کاهش سن بلوغ را کاملا طبیعی دانست و این را هم گفت که مدت‌هاست سن بلوغ کاهش پیدا کرده و این مساله‌ای جهانی است.

به گفته این روانشناس، از جمله دلایلی که منجر به کاهش سن بلوغ جنسی شده، تغییر الگوهای تغذیه و مصرف بیش از اندازه فست فودها، گوشت و مرغ است.

وی معتقد است که مصرف گوشت و مرغ فراوان می‌تواند قدرت جنسی را تحریک کرده و سرعت رشد را افزایش دهد. از سوی دیگر  هورمونهایی که برخی دامداران برای “پربال” کردن به گوشت ‌ها می‌زنند می‌تواند قدرت جنسی را تحریک کند. همچنین بعضا تولیدکنندگان مواد شوینده و بهداشتی نظیر خمیردندان، کرم و… برای ماندگاری بیشتر این مواد به آنها “یون هایی” می‌زنند که سرطان‌زاست و قدرت جنسی را تحریک می‌کند.

این استاد ممتاز دانشگاه در بخش دیگر سخنان خود از پدیده “اعتیاد الکترونیکی” در نوجوانان نیز یاد کرد و گفت: نسل امروز ما به دلیل روز افزون بودن پدیده‌های مجازی در معرض امواج “فرآورده‌های جنسی” در رسانه‌ها هستند و در عین حال بشر در این فضا فزون خواهی نیز دارد. تماشای فیلم‌های مستهجن در نوجوان‌ها فزون خواهی ایجاد می‌کند و آنها چنین فیلم‌هایی را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و دچار اعتیاد الکترونیکی می‌شوند. از سوی دیگر تماشای این فیلم‌ها یکی از عوامل کاهش سن بلوغ جنسی است. اعتیاد الکترونیکی برای نوجوانها بعضا بدتر از اعتیاد به تریاک است. از این جهت با تماشای این فیلم‌ها ظرفیت نوجوان‌ها کاهش یافته و خلاقیت آنها کم می‌شود و دچار بی‌اشتهایی تحصیلی می‌شوند و به تعبیر غربی‌ها به “تهوع و استفراغ فکری” دچار می‌شوند.

افروز در پاسخ به این سوال که بسیاری از والدین نسبت به کاهش سن بلوغ جنسی در فرزندانشان نگران‌اند، آیا جای نگرانی دارد و والدین باید برای مقابله با آن چه کنند؟، تصریح کرد: باید مراقب بود. نمی‌توان جلوی این فرآیند را گرفت، باید فعالیت ورزشی نوجوانان بیشتر شود و خواب شب آنها به موقع باشد. والدین باید نسبت به‌ تغذیه نوجوانان دقت کنند تا به جای مصرف شکلات، مواد قندی طبیعی نظیر عسل و خرما میل کنند و با نوجوانان با تکریم برخورد کنند.

این روانشناس در پایان سخنان خود تاکید کرد: بلوغ یک فرصت است و تهدید نیست، اگر ما این فرصت را از بچه‌ها دریغ کنیم تهدیدزا خواهد بود. این نوجوانان نیاز به احساس امنیت، ترغیب، تشویق، آرامش و محبوب خانواده واقع شدن، دارند و والدین باید با نگاه مثبت به آنها امید دهند. در مدرسه باید به آنها امید و آرامش داده شود و والدین ریشه‌های کلافگی فکری و کوفتگی ذهنی آنها را خاموش کنند. والدین باید احساس امنیت نوجوانان را بالا ببرند و نگاه آنها را نسبت به آینده مثبت کنند، چراکه این نوجوانان خیلی در تعارض قرار دارند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ارسال نظر