همزمان با فرارسیدن هشتم مهر ماه مصادف با ۳۰ سپتامبر، روز جهانی ناشنوایان، رئیس سازمان بهزیستی کشور در پیامی به مناسبت این روز گفت: از مهمترین اقداماتی که به ویژه در دوسال گذشته، تلاش متولیان امر بر آن تمرکز یافته، تشکیل شبکه ملی تشکل‌های افراد دارای معلولیت شنوایی است که نقش بسزایی در پیگیری مطالبات بر حق افراد ناشنوا و کم‌شنوا و تشریح حقوق این عزیزان در سطوح مختلف مدیریتی خواهد داشت.

به گزارش نیکوکار، در متن پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز جهانی ناشنوایان آمده است: «هشتم مهر ماه مصادف با ۳۰ سپتامبر، روز جهانی ناشنوایان، روزی که به ما فرصت می‌دهد تا پیام عدالت و برابری فرصت‌ها را از اشارات سر و دست بشنویم و نگاه انسانی خویش را بر دستان گویای ناشنوایان معطوف سازیم تا بشنویم آنچه را که به گوش جان باید شنید و این مهم تنها از طریق اجرای قوانین حمایتی مرتبط با افراد دارای معلولیت و برابرسازی فرصت‌های شغلی و اجتماعی برای افراد ناشنوا و کم شنوا تحقق می‌ یابد.

در تمامی قوانین مرتبط با حقوق افراد دارای معلولیت از جمله قانون حمایت از حقوق معلولان و کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت بطور صریح بر نقش دولت‌ها در فراگیرسازی امکانات جامعه برای افراد دارای معلولیت، از جمله گروه‌های ناشنوا و کم ‌شنوا تاکید گردیده است. دولت سیزدهم نیز در چارچوب سیاست‌ها و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌ نماید تا با الهام گرفتن از این قوانین، ظرفیت‌های لازم را جهت بهبود خدمات مورد نیاز افراد دارای آسیب‌های شنوایی بکار گیرد.

در همین راستا اقدامات مختلفی از سوی سازمان بهزیستی صورت گرفته که توسعه خدمات توانبخشی در کلینیک‌های تخصصی، ارائه خدمات توانپزشکی، آموزش مهارت‌های زندگی روزمره بویژه شیوه ‌های ارتباط تلفیقی (لب خوانی و زبان اشاره)، حمایت از برنامه‌ های حرفه‌ آموزی و اشتغال ناشنوایان را می‌ توان از جمله این فعالیت‌ها برشمرد.

از مهمترین اقداماتی که به ویژه طی دو سال گذشته، تلاش متولیان امر بر آن تمرکز یافته، تشکیل شبکه ملی تشکل‌های افراد دارای معلولیت شنوایی است که نقش بسزایی در پیگیری مطالبات بر حق افراد ناشنوا و کم‌شنوا و تشریح حقوق این عزیزان در سطوح مختلف مدیریتی خواهد داشت.

تشکیل این شبکه در راستای تاکید قانون حمایت از حقوق معلولان به فعال‌سازی شبکه ملی تشکل‌های مذکور و مشارکت فعالانه ایشان در کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان صورت گرفته است.

بی‌ تردید تلفیق کامل افراد ناشنوا و کم شنوا در عرصه‌ های شغلی و اجتماعی مستلزم همگامی کامل بخش‌های دولتی و غیردولتی و بالاحض تلاش هر چه بیشتر سازمان‌های غیردولتی فعال در امور ناشنوایان به عنوان بازوهای اجرایی بخش‌های دولتی است که امید است در راستای اهداف متعالی دولت سیزدهم شاهد تحقق آن باشیم».

منبع: ایسنا

انتهایی پیام/