مدیر واحد خدمات حمایتی انجمن اوتیسم ایران از اختصاص یکهزار ساعت طرح ترافیک به خانواده‌های اوتیسم واجد شرایط خبر داد و گفت: برای برخورداری از این سهمیه، خانواده‌های اوتیسم باید ابتدا در سایت «تهران من» ثبت‌نام کرده و عوارض خودروی خود را بپردازند.

به گزارش نیکوکار، لیلا پیکانی افزود: خانواده‌های اوتیسم برای دریافت این سهمیه ابتدا باید با ورود به سایت تهران من، عوارض مالیاتی خودرو را صفر کنند، سپس باید به واحد مددکاری انجمن اوتیسم با شماره ۴۸۰۸۵۰۰۰ تماس بگیرند و خود را معرفی کنند. این خانواده‌ها برای دریافت این سهمیه یا باید مدرکی بیاورد که از مرکز درمانی یا توانبخشی واقع در منطقه طرح ترافیکی، خدمات دریافت کرده‌اند یا اینکه سند و قولنامه ای بیاورد که خانواده در منطقه طرح ترافیک سکونت دارد همچنین وسیله نقلیه خانواده حتما باید به نام پدر یا مادر فرزند اوتیسم باشد.

وی با تاکید براینکه بعد از انجام این اقدامات، برای آن ها ساعت طرح ترافیک را می‌گیریم، اضافه کرد: این سهمیه‌ها برای خانواده‌های تحت پوشش انجمن است؛ خانواده‌هایی که بضاعت مالی پرداخت هزینه طرح ترافیک را ندارند چون از یک سو باید هزینه توانبخشی و از سوی دیگر هزینه طرح ترافیک را بپردازند.

مدیر واحد خدمات حمایتی انجمن اوتیسم ایران یادآور شد: مدت‌ها اغلب خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم در مناطق طرح ترافیک مشکل تردد داشتند و سال‌ها این مشکل از طریق سازمان بهزیستی کشور برطرف می‌شد. خانواده‌ها به بهزیستی مراجعه و اعلام می‌کردند که خانه آن ها یا مرکز درمانی که ناگزیرند به‌طور هفتگی آن جا بروند در منطقه طرح ترافیک واقع شده است و سپس به آن ها کارت طرح ترافیک داده می شد.

وی ادامه داد: از آنجا که خانواده‌های بسیاری برای اخذ طرح ترافیک به بهزیستی مراجعه‌ می‌کردند، امکان اخذ طرح ترافیک برای بسیاری از خانواده‌ها میسر نمی‌شد بنابراین اختصاص سهمیه‌ای ویژه برای خانواده‌های اوتیسم احساس می‌شد.

مدیر واحد خدمات حمایتی انجمن اوتیسم ایران گفت: بسیاری از خانواده‌های اوتیسم برای بهره‌گیری از خدمات درمانی و توانبخشی از شهرستان به تهران می‌آمدند که اقامت‌سرا یا مرکز درمانی آن ها در مناطق طرح ترافیک قرار داشت، از سوی دیگر فرزندان دارای اوتیسم دارای مشکلاتی مانند بی‌تابی و بی‌قراری هستند بنابراین حتما برای تردد آن ها باید یا از اسنپ یا وسیله شخصی استفاده کرد.

پیکانی افزود: از این رو با مذاکراتی با سازمان حمل و نقل و ترافیک، یک هزار ساعت طرح‌ ترافیک برای خانواده‌های اوتیسم اختصاص یافت.

به گفته وی، سه هزار و ۲۰۰ نفر در تهران و در مجموع با احتساب افراد تحت پوشش در شهرستان‌ها، پنج هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش انجمن اوتیسم ایران قرا دارند.

اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی رشدی با شاخص‌های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، مشکلات درک شناختی و خزانه رفتاری، حرکتی و کلامی محدود است.

به گفته کارشناسان، ۷۵ تا ۸۸ درصد کودکانی که در طیف اوتیسم قرار دارند، علامت‌هایی از این اختلال را در ۲ سال نخست زندگی‌ نشان می‌دهند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/