رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات، امنیت فضای مجازی، تحول اداری و توسعه خدمات سازمان بهزیستی از تشکیل کمیته‌ای برای سرعت بخشیدن و نهادینه کردن توانمندسازی جمعیت تحت پوشش سازمان که دانش‌آموز هستند، خبر داد.

به گزارش نیکوکار، دکتر مجید رضازاده در خصوص توانمندسازی دانش‌آموزان تحت پوشش سازمان بهزیستی، بیان کرد: با دستور ریاست سازمان برای سرعت بخشیدن و نهادینه کردن توانمندسازی جمعیت تحت پوشش سازمان که دانش‌آموز هستند کمیته‌ای از معاونت‌های تخصصی سازمان، حوزه پیشگیری، اجتماعی و توانبخشی با محوریت مرکز فناوری اطلاعات (به دلیل ارتباط موضوعی در حوزه آموزش و مباحث مربوط به فناوری) تشکیل شد.

وی افزود: طی مدتی که این کمیته کار خود را انجام داد، به شیوه‌نامه‌ای رسیدیم. براساس قانون ما وظایفی در مقابل دانش‌آموزانی که تحت پوشش هستند داریم. با هدف اینکه بتوانیم شفافیت و وحدت رویه‌ در ارائه خدمات حمایتی که به دانش‌آموزان می‌دهیم، ایجاد کنیم، سامانه‌ای برای اینکه مدیریت واحد برای اطلاعات دانش‌آموزی و اقدامات داشته باشیم و فرآیندهای تحصیلی دانش‌آموزان را بتوانیم تسهیل کنیم و ترک تحصیل و افت تحصیل را کاهش دهیم و همه افراد تحت پوشش بتوانند از امکانات به صورت عادلانه استفاده کنند و در نهایت از بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی در این دانش‌آموزان بکاهیم، این شیوه‌نامه تهیه شد.

به گفته رضازاده، افرادی که تحت پوشش این شیوه‌نامه محسوب می‌شوند دو دسته هستند؛ افرادی که به سبب ارتباط با خانواده‌شان عضو سازمان بهزیستی می‌شوند؛ (مانند دانش‌آموزانی که فرزند فرد معلول هستند)، یا خودشان به طور مستقیم عضو خانواده بهزیستی هستند، (مثل دانش‌آموزان مقیم مراکز، دانش‌آموزان امدادبگیر یا دانش‌آموز معلول تحت پوشش) این دو دسته در شیوه‌نامه محسوب شدند و اقدامات برای آنها انجام خواهد شد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات، امنیت فضای مجازی، تحول اداری و توسعه خدمات سازمان بهزیستی با بیان اینکه کلیه دانش‌آموزان دوره‌های پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول و دوم و مدارس بزرگسالان تحت پوشش قرار می‌گیرند، گفت: برنامه‌ریزی شده (البته به اندازه‌ای که بتوانیم بودجه آن را فراهم کنیم) تا به دانش‌آموزان کمک هزینه‌های تشویقی یا تحصیلی پرداخت شود. تجهیزات آموزشی مثل سال‌های قبل که توانستیم بخشی از آنها را با کمک بنیادها و خیریه‌ها تامین کنیم را در این زمینه نیز کمک کنیم.

وی مشاوره‌های مختلف را یکی از این خدمات عنوان کرد و افزود: آموزش و خدمات مشاوره‌ای، آموزش‌هایی که با ارتقاء سلامت روان ارتباط دارد، مثل آموزش‌های مهارت‌های زندگی، آموزش‌های لازم برای دوران بلوغ یا مشاوره‌های تحصیلی و مشاوره به خانواده‌ها برای فرزندپروری را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهیم. همچنین غنی‌سازی اوقات فراغت نیز یکی دیگر از برنامه‌ها است.

رضازاده با بیان اینکه شناسایی این دانش‌آموزان از طریق مراکز مثبت زندگی انجام خواهد شد، گفت: مدارک اخذ خواهد شد و در سامانه طراحی شده بارگذاری می‌شود. ما بانک اطلاعاتی خواهیم داشت و بر اساس آن خدمات را ارائه خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/