«عصای سفید» که بسیاری از نابینایان برای حرکت در جهان بر آن تکیه دارند در یک قرن اخیر ارتقا نیافته است، اما اکنون محققان از پیشرفت در زمینه ابداع «عصای رباتیکی» خبر می دهند که امیدوارند موجب ارتقای عصای سفید و کمک به جهت یابی نابینایان شود.

به گزارش نیکوکار، نمونه اولیه این عصای رباتیک مجهز به دوربین سه بعدی رنگی، چند حسگر و یک رایانه است که برای هدایت کاربر به مکان مورد نظر طراحی شده است و از برخورد با هرگونه مانع در طول راه جلوگیری می کند.

به گفته «گانگ یه» استاد دانشکده مهندسی دانشگاه مشترک المنافع ویرجینیا، در ریچموند واقع در آمریکا هنوز مسائلی وجود دارد که قبل از آماده شدن این عصای رباتیک برای جهان واقعی باید حل شود. به عنوان مثال، دستگاه باید به اندازه کافی سبک باشد تا کاربر پسند شود. به محض اصلاح جزییات فنی، عصا برای پذیرش در میان افراد دارای نقص بینایی مورد آزمایش نهایی قرار خواهد گرفت.

یه خاطرنشان کرد: امید این است که افراد کم بینا با استفاده از این عصای رباتیک بتوانند در فضاهای داخلی بزرگ و ناآشنا آسان تر حرکت کنند.

وی افزود: در حال حاضر، افرادی که از عصای سفید استفاده می کنند، می توانند از فناوری به روش های خاصی استفاده کنند. برنامه های مبتنی بر تلفن همراه وجود دارد که به عنوان مثال به جهت یابی در خارج از منزل کمک می کند.

این محققان در نسخه های قبلی این عصای رباتیک تلاش کردند با استفاده از نقشه های طبقه ساختمان به مساله جهت یابی داخلی بپردازد. کاربران می توانند عصا را به هر کجا که می خواهند برسانند و عصا – از طریق نشانه های صوتی و نوک غلتکی موتوری – می تواند آنها را به مقصد راهنمایی کند.

اما یه گفت برای یک فرد نابینا دشوار است که به عنوان مثال، یک چرخش کاملاً دقیق انجام دهد و در فاصله ای طولانی، اشتباهات اندکی ایجاد می شود که در نهایت کاربر را در مکان اشتباه رها می کند.

اکنون محققان در نسخه اولیه این عصا یک دوربین سه بعدی رنگی اضافه کردند که نه تنها ویژگی هایی مانند درهای ورودی، پله ها و موانع بالقوه خطرناک را تشخیص می دهد، بلکه فاصله آنها را نیز تعیین می کند. با استفاده از این اطلاعات، همراه با داده های ناشی از یک سنسور خاص، رایانه روی عصا می تواند کاربر را به طور دقیق راهنمایی کند و او را از موانع موجود در راه مطلع سازد.

محققان معتقدند پروژه های تحقیقاتی مانند این عصای رباتیک فرصت هایی را برای زندگی بهتر افراد کم بینا فراهم می کند. هنوز مشخص نیست که این عصای رباتیک چه زمانی به صورت تجاری به بازار عرضه می شود. محققان خاطر نشان کردند که در نهایت، هر محصولی باید توسط سازمان غذا و داروی آمریکا به عنوان یک وسیله پزشکی تأیید شود.

به گفته محققان، اجزای الکترونیکی این عصای رباتیک باید با دوام باشند. نوک غلتک این عصا به احتمال زیاد فرسوده می شود، اما می توان آن را تعویض کرد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/