کد خبر: 10275

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت:

مراکز اهدای خون از نظر انتشار کرونا ایمن هستند

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت گفت : مراکز اهدای خون از نظر ایمنی و سلامتی و پیشگیری از انتشار کرونا اطمینان بخش هستند.

به گزارش نیکوکار، دکتر مهدی شادنوش ضمن حضور در مرکز اهدای خون وصال و اهدای خون از مردم دعوت کرد تا این کار مهم و زندگی بخش را در برنامه زندگی خود قرار دهند.

وی اهدای این بافت زنده و بدون مشابه را برای درمان بیماران حیاتبخش توصیف کرد و گفت: مراکز اهدای خون از نظر ایمنی و سلامتی و پیشگیری از انتشار کرونا اطمینان بخش است و اهدا کنندگان می توانند با خیال آسوده ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی برای اهدای خون در این مراکز حاضر شوند.

به گزارش ایرنا بعد از پاندومی کرونا در جهان میزان اهدای خون کاهش یافت در حالیکه در بسیاری از کشورها میزان اهدای خون تا ۳۰درصد با کاهش مواجه بود این کاهش در ایران در حدود ۸ درصد گزارش شده است و دلیل آن هم حس نوع دوستی و ایثار ایرانیان است که همیشه برای نجات جان هموطنان خود آماه هستند.

نیاز بیماران به خون و فرآورده های آن همیشگی است و گاهی در مواقعی مانند شیوع ویروس کرونا استقبال از اهدای خون را کاهش می دهد، بنابراین لازم و ضروری مردم نوع دوست و ایثارگر با اهدای خون یاری گر انتقال خون و نجات دهنده جان بیماران باشند.

بارزترین مثال برای موقعیت هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می شود، شامل: زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی، خانم های باردار در حین زایمان، نوزادان و بخصوص نوزادان نارس است.

از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های آن هستند و بسیاری از بیماران، مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی طبیعی به شکل منظم خون یا فرآورده های خون دریافت کنند.

اگر چه دلایل نیاز برای انتقال خون متفاوت است، اما نیاز به خون و فرآورده های آن به صورت مداوم وجود دارد، اکنون با وجود پیشرفت های چشمگیر در زمینه علم پزشکی هنوز هیچگونه جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشده است و فقط خونی که توسط انسان های نیکوکار اهدا می شود، می تواند جان انسان های دیگر را از مرگ نجات بخشد.

در حال حاضر در کشور سالانه بیش از دو میلیون و یکصد هزار نفر به صورت کاملا داوطلبانه خون اهدا می کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/