کد خبر: 10272

انجمن اوتیسم ایران اعلام کرد: فاز دوم سامانه ویژه گم‌شدگان اوتیسم با همکاری نیروی انتظامی و سازمان فناوری و مرکز آمار ایران راه‌اندازی شد.

به گزارش نیکوکار، این انجمن طی نشستی با روسای پلیس فاتب به طرح مشکلات خانواده‌های دارای اوتیسم از جمله معضل پرتکرار گم شدن فرزندان اوتیسم پرداخت.

طبق آمار اداره پلیس فاتب بیشترین افراد گم شده در طیف اوتیسم، نوجوانان ۱۶ تا ۲۰ ساله شناسایی شده‌اند.

این گزارش می افزاید: برخی از افراد دارای اوتیسم کلام نداشته و به دلیل عدم توانایی برقراری ارتباط اجتماعی در صورت خروج از خانه و گم کردن مسیر امکان برگشت یا اطلاع به خانواده را ندارند. ‌ بر این اساس معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ سامانه‌ای برای سهولت پیگیری‌ها در زمان گم شدن فرد دارای اوتیسم طراحی کرده است.

خانواده‌های دارای فرزند طیف اوتیسم می‌توانند با معرفی خود به انجمن اوتیسم ایران و تکمیل پرونده عضو سامانه سازمان فناوری اطلاعات و مرکز آمار ایران شده و در صورتی‌ که از فرد طیف اوتیسم بی‌خبر شدند با ورود به این سامانه، به صورت آنلاین و بدون طی کردن زمان برای تشکیل پرونده، پلیس را در جریان مفقود شدن شخص قرار داده و پیگیری‌ها با دسترسی مستقیم پلیس به پرونده شخص گم‌شده را آغاز کنند.

بر اساس این گزارش در حال حاضر این طرح به صورت پایلوت در شهر تهران آغاز شده است. پیش‌بینی می‌شود به زودی این سامانه در سطح کشور و برای تمام استان‌ها در دسترس قرار گیرد.

انجمن اوتیسم ایران یادآورشد: یکی از خدمات همگانی ستاد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ امکان ثبت اثر انگشت از طریق سامانه دست‌افزار است. ثبت اثر انگشت افراد دارای اتیسم در این سامانه هنگام تحویل شخص گمشده به کلانتری کمک بزرگی برای پیدا شدن خانواده آنها خواهد بود. در کنار این سامانه‌ها اپلیکیشن پلیس من با ارائه خدمات به عموم جامعه در زمینه اعلام مفقودی جهت رسیدگی به پرونده افراد گم‌شده نیز می‌تواند به خانواده‌های اتیسم کمک کند. خانواده‌ها می‌توانند با ثبت نام در این اپلیکیشن، پلیس را در جریان مفقود شدن شخص قرار داده و رسیدگی به پرونده شروع شود.

براساس اعلام انجمن اوتیسم در صورتی‌ که دسترسی به سامانه یا اپلیکیشن مقدور نباشد لازم است خانواده به محض بی‌اطلاعی از شخص با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و بعد با مراجعه به دایره فقدان در اداره آگاهی با ارائه کد ملی شخص مفقود شده فرآیند جست‌وجو توسط پلیس و اداره آگاهی را شروع کنند.

همچنین در این نشست عنوان شد که پلیس نیاز به آموزش درباره نحوه رفتار با افراد دارای اتیسم و شناخت و کنترل هیجانات ایشان دارد. در ادامه اقداماتی که تا به حال از سمت فرماندهی انتظامی جهت آموزش نیروی پلیس ناجا انجام شده است، با حضور و هدایت انجمن اوتیسم ایران این آموزش‌ها تکمیل و گسترده‌تر خواهد شد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/