کد خبر: 10119

رییس جمعیت هلال احمر از آمادگی ۵۰۰ مرکز واکسیناسیون هلال‌احمر برای تزریق واکسن کرونا خبر داد و در عین حال برنامه های در نظر گرفته شده برای آغاز واکسیناسیون اتباع خارجی و همچنین ارایه خدمات به زائران اربعین را تشریح کرد.

به گزارش نیکوکار، بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ دکتر کریم همتی در جلسه شورای معاونین جمعیت هلال احمر که روز دوشنبه برگزار شد، گفت: وزارت بهداشت از جمعیت هلال احمر درخواست کرد تا هلال احمر در عرصه واکسیناسیون با ظرفیت بیشتری به کمک وزارت بهداشت آید. هلال احمر نیز به این درخواست وزارت بهداشت پاسخ مثبت داد و مقرر شده است که هلال احمر تمامی مراکز واکسیناسیون خود که ۵۰۰ مرکز است را به این فرآیند اختصاص دهد.

وی افزود: استان تهران به علت جمعیت زیادی که دارد نسبت به شهرستان ها در عرصه واکسیناسیون عقب تر است و ما تلاش می کنیم تا این سرعت پایین واکسیناسیون در استان تهران را با احداث ۲۰ مرکز جدید تزریق واکسن، جبران کنیم. وزیر بهداشت نیز بر این اصل تاکید داشت. هلال احمر در تهران پهنه بندی خواهد کرد تا با نظم بیشتری واکسیناسیون انجام شود. هم اکنون هلال احمر بیش از درخواست وزیر بهداشت، ۱۳ مرکز واکسیناسیون مستقل داشته و در ۱۱۶ مرکز نیز مشارکت و همکاری داشته است.

رئیس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: ما از ظرفیت شعب هلال احمر در استان‌ها استفاده خواهیم کرد تا حداقل در هر شهرستان، یک مرکز تزریق واکسن داشته باشیم. در ماه های آینده، فقط از طریق هلال احمر، مقرر شده است که ۹۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شود و مشخصا نیروی انسانی زیادی نیاز دارد تا بتوان این حجم از واکسن را به شهروندان تزریق کرد.

همتی ادامه داد: پس از مکاتبات انجام شده، مقرر شد که یونیسف تعدادی واکسن برای ایمن سازی اتباع خارجی ساکن در ایران، در اختیار هلال احمر قرار دهد. هلال احمر نیز به صورت مجزا منابعی را برای واکسیناسیون اتباع خارجی در نظر خواهد گرفت. احتمالا یک میلیون دز واکسن نیز از سوی یونیسف به ایران اختصاص داده می شود تا واکسیناسیون اتباع خارجی آغاز شود. 

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که برای سنین ۱۲ تا ۲۰ سال نیز واکسن وارد کشور کنیم و احتمالا بزودی نیز در این خصوص خبرهای خوبی شنیده شود. برای سنین ۲ تا ۱۲ سال نیز فقط یک کشور واکسن تزریق کرده است و هنوز در این خصوص جمع بندی حاصل نشده است.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه باید تمامی مسئولان هلال احمر با قدرت به وظایف خود عمل کنند، اظهار کرد: عملکرد هلال احمر را زمانی که با سال ۹۸ مقایسه می کنیم، تفاوت ها را به وضوح می توان متوجه شد. در یک زمینه فقط ۷۰ درصد واکسن کشور توسط هلال احمر تامین شده است. واردات واکسن نیز امری آسان نبود زیرا برخی کشورهای غربی در این عرصه صداقت ندارند. همین امروز اگر از انگلستان و آمریکا درخواست واکسن می کردیم، مطمئن باشید که یک دز هم به ایران نمی دادند. 

همتی با بیان این که در ۵ ماه نخست امسال در جمعیت هلال احمر، ۵۰ میلیون سرنگ تولید شده است، تصریح کرد: هلال احمر این توانمندی را دارد تا آلام مردم را در بخش های مختلف کاهش دهد و رویه ما نیز در هلال احمر با تکیه بر همین اصل است. این عملکرد با نظارت دستگاه های مختلف صورت می گیرد و خوشبختانه چالش های گذشته نیز دیگر وجود ندارد. امروز فعالیت های اجتماعی هلال احمر نسبت به تمامی ادوار بهتر شده است و باید این رویه تداوم یابد.

رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص مراسم اربعین ۱۴۰۰ گفت: تلاش می شود تا با تمام توان به زائران خدمت رسانی شود و هر مقدار از ظرفیت بیمارستان نجف را نیز که به تازگی راه افتاده است در این عرصه به کار خواهیم گرفت. تلاش بر این است تا زائران بتوانند در سلامت کامل به زیارت رفته و به کشور بازگردند. ما رویه ای را نیز در پیش خواهیم گرفت تا از همه زائران در هنگام بازگشت به کشور تست فوری گرفته شود تا مشکلی نیز در ورود بیماری به کشور وجود نداشته باشد.

همتی با اشاره به این که جمعیت ۳۰ هزار نفری نیز می تواند در شیوع کرونا بسیار موثر باشد، تاکید کرد: کنترل در هنگام بازگشت با رئیس جمهوری در میان گذاشته می شود تا در این خصوص نیز برنامه ریزی های لازم انجام شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ همتی همچنین گفت: جمعیت هلال احمر امروز ۱۳ مرکز مستقل برای تزریق واکسن کرونا به شهروندان راه اندازی کرده و در ۱۱۶ مرکز دیگر نیز در کنار کادر تزریق و دانشگاه‌های علوم پزشکی حضور یافته است.

وی افزود: با توجه به حرکت جهادی جمعیت هلال احمر و مجموعه دولت سیزدهم که منجر به واردات حجم زیادی واکسن به کشور در شهریورماه می‌شود، ضرورت دارد مراکز تزریق و کارکنان این حوزه افزایش پیدا کند تا بتوان از محموله‌های واکسن وارداتی بموقع استفاده کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: آمادگی داریم تعداد مراکز تزریق واکسن خود را در کشور به ۵۰۰ مرکز برسانیم تا باری از دوش مجموعه‌های دانشگاه علوم پزشکی برداشته و جامعه هر چه سریع‌تر در مقابل کرونا مقاوم شود. این آمادگی وجود دارد و جمعیت هلال احمر منتظر درخواست نهادهای مربوطه است.

همتی در پایان گفت: با توجه به شیوع اخیر بیماری کرونا و افزایش قابل توجه مبتلایان در کشور، ساعات کاری داروخانه‌های هلال احمر نیز افزایش پیدا کرده است و این مراکز حتی در تمامی ایام تعطیل نیز فعالیت دارند. برای انجام این فعالیت ها، حدود ۵۵۰۰ نفر از اعضای تیم‌های بهداشت و درمان اضطراری، جوانان، امداگران و داوطلبان جمعیت همدوش کارکنان جمعیت در هر روز فعالیت می‌کنند و این تلاش‌ها تا ایمن سازی کامل جامعه ادامه خواهد یافت.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/